Vegetarretter

Vegetarretter – hvad end du helt vil skippe kød i din kost, du vil skære ned for dit kødforbrug, eller du får gæster, som er er vegetarer, så kan du finde lækre retter til hverdag og fest herunder. Nogle af retterne er endda veganske, men andre indeholder animalske produkter, som æg, smør, ost og lignende.

Gå på opdagelse i udvalget herunder, og find rigtig mange nemme, lækre og sunde retter til vegetarer. Prøv opskrifterne, lad dig inspirere, og find din favorit.

 
 
 

Bagt pasta med broccoli og squash – Du kan sagtens servere rester, selvom du får gæster. I denne ret kan du komme alle mulige slags grøntsager, linser eller bønner – nå ja, og så selvfølgelig pasta. Du kan også komme kød i. Tilbered evt. to varianter, så der er noget til både vegetarer og kødspisere. Tjek opskriften, og få inspiration.

 
 
 

Bagte kartofler med vegansk fyld – Bagte kartofler kan serveres som tilbehør eller som en selvstændig ret. Vælg selv. Vælg også selv, om det skal være den hurtige metode i mikroovnen eller den lidt mere tidskrævende, men sikre, metode i bageovnen. Se billedet – skal den stå på bagte kartofler med vegansk fyld i aften?

 
 
 

Blomkålsfrikadeller – At bruge blomkålsris i frikadellerne i stedet for hakket kød er bare én af mange måde at lave vegetariske frikadeller på. Og det er lige nøjagtigt det, vi har gjort i opskriften her. Frikadellerne smager godt med f.eks. tomatsalat og persillesauce til.

 
 
 

Blomkålsgratin – Selvom gratin oprindeligt er et ord fra det franske køkken, så opfattes blomkålsgratin nok som en pære dansk ret, der går mange år tilbage. Gratiner er altid et hit både hos vegetarer og kødspisere. Opskriften du får her, er en vegetarisk variant, men ikke vegansk.

 
 
 

Blomkålstacos – Klassiske tacos kender de fleste nok. Sprøde tacoskaller med fyld af hakket oksekød, grøntsager og en dressing. I denne opskrift er det hakkede oksekød skiftet ud med blendede og krydrede champignoner, blomkål og valnødder, som er bagt i ovnen. Lyder det ikke lækkert? Du skulle tage at prøve den.

 
 
 

Burrito – Når madlavningen gerne må være lidt hurtigt overstået, er det denne ret, du skal byde på. I hvert fald hvis du vælger at købe tortillapandekagerne færdige i stedet for at lave dem selv. Men du får selvfølgelig også opskriften på hjemmelavede tortillaer.

 
 
 

Champignonsuppe – Cremet champignonsuppe med sprødt drys kan sagtens udgøre et hovedmåltid, hvis du serverer den med et godt brød til. Skal der være noget til både kødspisere og vegetarer, så kan du servere sprødt, drys i skåle – porreringe, løgtoppe, chiliflager, bacon, chorizopølse osv.

 
 
 

Chili sin carne – Den vegetariske/veganske udgave af chili con carne (chili med kød) er chili sin carne (chili uden kød). Det hakkede oksekød er her i opskriften udskiftet med quinoa, og ellers er mange af ingredienserne de samme. Men tjek selv opskriften ved at følge linket.

 
 
 

Falafler – Falafler kender de fleste – i hvert fald hvis de har bare den mindste kendskab til vegetar- og veganermad. De serveres som regel i selskab med salat og grøntsager samt i pitabrød eller majspandekager. Se billedet her, og tjek opskriften, så bliver du måske inspireret til andre måder at servere dem på.

 
 
 

Fattoush – Når du serverer salat som hovedret, så skal den være nærende, så den mætter godt. Det er fattoush, som er en bondesalat fra det libanesiske køkken. Det er en salat fyldt med lækre grøntsager, syrlig dressing og sprøde fladbrød i asymmetriske stykker. Retten er også vegansk.

 
 
 

Fyldte søde kartofler – Servér disse fyldte kartofler med en god salat til, og fyld kartoflerne med mættende veganske ingredienser, så får du en god og nærende hovedret. Det får du inspiration til i opskriften. Se også billedet her, og bliv fristet til en vegetarisk og vegansk ret.

 
 
 

Gazpacho – Suppen, der serveres kold, er perfekt til forret eller til tapas. Den kan serveres i små glas, hvis du servere den ved et arrangement, hvor folk skal stå op – f.eks. en reception. En lille, lækker appetitvækker, der også kan spises af både vegetarer og veganere.

 
 
 

Græskarsuppe – Supper lavet på græskar er ofte lidt sødlige i det. Derfor har suppen du finder opskriften på her fået lidt bagkant af chilipeber og peberfrugter. Det er en grundopskrift, så du kan selv ”fylde mere på”. Se også forslag til topping og pynt.

 
 
 

Grøntsagssuppe – Stop madspild! Smid ikke dine grøntsagsrester på kompostbunken eller i affaldsspanden til organisk affald. Brug dem hellere i denne suppe. Stokke og toppe ryger i gryden og bliver blendet til en fantastisk velsmagende suppe, der er vegetarvenlig.

 
 
 

Gulerodssuppe – Denne flot gule suppe smager lige så godt, som den ser ud. Der er to overraskende ingredienser i suppen – appelsin og kanel. Du får to varianter, når du klikker dig ind på opskriften. En med hvidløg og ingefær og en uden.

 
 
 

Hvidløgssuppe – Denne hvidløgssuppe er lækker og cremet. Der er selvfølgelig hvidløg i, men der er også flødeost med hvidløg i. Ud over opskriften på selve suppen, får du også en opskrift på lækre, sprøde og spicy brødcroutoner. En stærk suppe, du selv kan gøre endnu stærkere.

 
 
 

Kartoffel-porre suppe – Du synes måske, det lyder kedeligt med suppe kogt på kartofler, men denne er fyldt med smag fra porrer og hvidløg. Den har fået en cremet konsistens og endnu mere smag fra gorgonzola. Og alligevel er den fedtfattig. Den serveres med et stykke godt brød.

Kartoffelsuppe – I denne kartoffelsuppe er der også porrer. Derudover er der chili i, men det kan du selvfølgelig udelade, hvis du vil. Der er masser af smag i den alligevel fra hvidløg, ost, timian og revet muskat. Suppen er vegetarisk, men i opskriften får du også forslag til at komme kød i, hvis du ønsker det.

 
 
 

Kikærte curry – Her får du opskriften på en anderledes curry. Der er ingen kød i og heller ingen andre animalske produkter. Den kan derfor også spises af både vegetarer og veganer. Den er fyldt med proteiner fra kikærter, og så er der ikke sparet på krydderierne. Tjek opskriften på den aromatiske curry her.

 
 
 

Kikærtesalat – Umiddelbart tænker du måske, at de fleste salater er vegetariske. Og det kan du til dels have ret i. Men ikke alle salater indeholder så mange proteiner og er så mættende, som denne kikærtesalat, at du kan bruge den som en hovedret. Men du kan også bruge den som tilbehør.

Linsesuppe – Flot i farven og flot i smagen og hurtig at lave. Det bliver ikke meget bedre. Suppen er til trods for sin røde farve kogt på grønne linser. Der er ikke animalske produkter i, så den er ikke alene velegnet til vegetarer, men også til veganere.

 
 
 

Løgsuppe – Løgsuppe kan lyde både stærkt og kedeligt. Men tag ikke fejl. Denne løgsuppe har en mild og nærmest sødlig smag. Den har låg af brød og ost, som giver den en fantastisk finish. Du behøver ikke noget tilbehør – det hele tilberedes og serveres i portionsskåle.

 
 
 

Løgtærte – Den bedste tærte laver du selv – helt fra bunden. Det får du vejledning til i denne opskrift. Du får selvfølgelig og opskriften på fyldet, der skal i løgtærten – og det er andet end løg, men dog ingen kød. Til gengæld får du også opskriften på fransk løgtærte. Og der er kød i – nemlig bacon.

 
 
 

Majspandekager – Majspandekager kan fyldes med mange forskellige lækre ingredienser. Med kød eller uden kød. Her får du opskriften på selve pandekagen. Du får også forslag til fyld. Både den traditionelle kødsovs og de både veganske og vegetariske falafler.

 
 
 

Majssuppe med kartofler og squash – En fyldig og cremet suppe med masser af smag går du aldrig fejl i byen med. Retten du får opskriften på her kan spises af både vegetarer og kødspisere. Den er så propfyldt med velsmag, at kødspiseren med garanti ikke vil savne kød.

 
 
 

Minestronesuppe – I denne suppe kan du komme grøntsager af enhver slags. Så tøm grøntsagsskuffen og -kurven. Suppen bliver ikke blendet, så det er større stykker af grøntsager, du skal bruge. I opskriften her får du inspiration til, hvad du kan komme i din helt personlige minestrone.

 
 
 

Pastasalat med pesto – Pastasalater mætter så godt, at du kan spise den som en hovedret. Det gør den selvfølgelig på grund af pastaen. I denne variant er der også ærter, som også give en god mæthedsfornemmelse. Pastatypen er valgfri, så vælger du en uden æg, så kan veganer også spise med.

 
 
 

Pastasalat uden kød – Selvom der ikke er kød i denne pastasalat, kan den sagtens mætte nok til at være et hovedmåltid. Det kommer helt an på, hvilke andre ingredienser du kommer i pastasalaten. Og her er frit valg på alle hylder – bortset fra kødhylden, for så er det jo ikke pastasalat uden kød længere.