Loppefrøskaller

Det er med loppefrø som med alt andet her i livet – der er for og imod, der er myter og facts, der er nogen det virker for og andre, det ikke gør. Helt ligesom med slankekure, vitaminpiller og metoder til at slippe af med søvnløshed.

Der er forsket meget i, hvad loppefrøskaller er godt for eller ikke. Men selvom nogle sundhedsapostle laver skræmmekampagner om kvælningsulykker, forstoppelse og andre bivirkninger, så er faktum jo, at loppefrøskaller har hjulpet mange mennesker af med diverse lidelser og gener.

Hvad er loppefrøskaller?

Loppefrøskaller er et naturprodukt. Det er skallerne fra frøene på planten Plantago Ovata. Skallerne er sprængfyldt med fibre – hele 85 % kostfibre indeholder de.

De er mest kendt som et afføringsmiddel, men de er meget mere end det.

Tarmens ven – sandt eller falsk?

Loppefrøskaller er vandopløselige, og det betyder, at de opsuger vand i din tarm og gør det nemmere for dig at komme af med din afføring. Det er derfor, det er så almindeligt kendt som afføringsmiddel.

Skallerne kan også indtages for at gøre din afføring regelmæssig – både hvad angår hyppighed og konsistens – uden at øge luftdannelsen.

Altså du kan indtage loppefrøskaller for at afhjælpe forstoppelse som en engangsforeteelse, eller du kan tilføje det til din kost for at fremme regelmæssighed i dit fordøjelsessystem.

Dog kan skallerne have den modsatte virkning, specielt hvis du har fået foretaget en operation i tarmsystemet eller haft andre væsentlige problemer i dit fordøjelsessystem. I disse tilfælde vil det være tilrådeligt, at du taler med din læge, om det er en god idé at indtage loppefrøskaller.

Husk altid at drikke rigeligt med vand, når du indtager loppefrøskaller, for ellers risikerer du også den modsatte effekt – de opsuger jo væske.

Ligeledes har loppefrøskaller også vist sig gavnlige hos personer, der lider af irritabel tyktarm, mens det hos andre har forværret symptomerne.

Vejen til et sundt hjerte – eller ej?

Forskning har vist, at opløselige fibre – som loppefrøskaller – kan hjælpe folk med at regulere deres kolesteroltal. Et sundt kolesteroltal er vigtigt for alle, men specielt vigtigt for personer over 50 år.

En undersøgelse viser, at mindst 6 ugers daglig indtag af loppefrøskaller er en effektiv måde for overvægtige eller svært overvægtige at sænke deres kolesteroltal, dog kan det have enkelte bivirkninger for nogle. Derfor er det også en god idé at konsultere din læge, inden du tilføjer loppefrøskaller til din kost for at sænke dit kolesteroltal.

Talrige undersøgelser har vist, at fibre – som loppefrøskaller – indtaget som en del af en sund kost, kan hjælpe med at sænke risikoen for hjertesygdomme. Loppefrøskaller kan påvirke dit hjerte ved at sænke blodtrykket, forbedre fedtprocenten og styrke hjertemuskulaturen.

Giver vægttab

Udover at være godt for dit hjerte kan loppefrøskaller også hjælpe dig med et vægttab, hvis du går med tanker om at skulle på slankekur.

Fordi loppefrøskaller absorberer væsken i kroppen, vil det give dig en mæthedsfornemmelse, så du spiser mindre. Men tal med din læge om, hvorvidt det vil være en god måde for dig at tabe nogle af de overflødige kilo.

Har indvirkning på diabetes

Ligeledes kan loppefrøskaller have indvirkning på diabetes – og nej, den fjerner den ikke. Men nogle undersøgelser har antydet, at fibre, som loppefrøskaller, kan hjælpe sukkersygepatienter – og andre naturligvis – med at opretholde en sund glykæmisk balance.

Husk, loppefrøskaller har mange gode egenskaber!

Loppefrøskaller har altså mange forskellige virkninger – og bivirkninger – og det er svært at vide, om de har en gavnlig effekt på dig. Men faktum er, at det er fibre, det er et naturligt produkt helt uden tilsætningsstoffer, det er glutenfrit, og så er det forholdsvist smagsneutralt, så du kan komme det i shakes, bagværk eller juice, uden at det tilfører nogen nævneværdig smag.

x