
Mobil Gaming har været igennem en rivende udvikling, siden man for første gang begyndte at spille snake på sin telefon, og til nu hvor mobiltelefonen er tæt på at blive den primære gaming enhed.
Denne udvikling skyldes ikke mindst at spil i højere grad blev rykket online, både for at få spil der hele tiden var opdaterede og friske, men også for at kunne åbne op for multiplayer-aspektet, så vi kunne spille med vores venner – uanset hvor vi var.
Der er ingen tvivl om at internettet har været essentielt for mobil gaming, og derfor er det også interessant at se på hvilken indvirkning 5G kan have på gaming i fremtiden.
Hvor hurtigt er 5G? Og hvor vigtigt er det?
Før vi for alvor dykker ned i hvad 5G nettet betyder for gaming, så er det nok en god idé med et hurtigt overblik, over hvor hurtige de forskellige netværkstyper er:
Teknologi | Lanceret | Maksimal Hastighed (op til) |
2G | 1990 | 0,3 mbps |
3G | 2000 | 42 mbps |
4G | 2010 | 1000 mbps |
5G | 2020 | 10.000-20.000 mbps |
Som man tydeligt kan se, er 5G voldsomt hurtigere end 2G teknologien – faktisk over 60.000 gange så hurtigt. Men det er ikke kun hastigheden, der betyder noget, når vi taler om internet. Kapaciteten betyder nemlig også noget – altså hvor mange enheder der kan være koblet på netværket.
Da 2G teknologien var den førende teknologi, var det begrænset hvor mange personer der rent faktisk gik rundt med mobiltelefoner – og vi gik nok ofte kun rundt med én. Derfor var der færre enheder der skulle dele om samme netværk, hvilket gjorde at hver enhed havde en “større del af kagen”.
I dag er det imidlertid anderledes, hvor man nemt kan have 4 enheder på sig, der kræver hver sin internetforbindelse – og dette bliver nok kun flere enheder i fremtiden. Hvor der kan være 100-200 enheder forbundet til et 2G netværk, kan der til sammenligning være op til en million enheder på en celle fra et 5G netværk.
Herudover er der også forskel på hvor langt en netværks celle kan sende signalet ud, og her er 5G også overlegen. Dette betyder at det er lettere at sikre dækning til mange beboere – også udenfor de større byer, med færre telemaster, hvilket er med til at gøre netværket tilgængeligt for alle.
Hvad betyder det så for gaming?
Kort fortalt – jo flere enheder der kan være på et netværk, og jo højere hastighed netværket kan levere, jo bedre bliver muligheden også for at spille spil – og spille mere krævende spil. Man kan tydeligt se dette på casino sider, som eksempelvis verde casino, hvor casino siderne tidligere kun har haft slots og relativt simple spil. I dag er landskabet imidlertid meget anderledes, og spillere kan nu spille live casino spil i HD kvalitet – uden problemer med forbindelsen.
Og lige præcis forbindelsen er ekstremt vigtig når man taler om casino spil. De fleste af os synes nok det er frustrerende, hvis éns online spil hakker og slider i det – kort fortalt, så ødelægger det hele oplevelsen. Men med casino spil kan det hurtigt blive endnu værre, hvis der ikke er styr på forbindelsen. Dette kan nemlig resultere i at man mister sine bets, eller at man går glip af gevinster.
Da mobilnetværket er blevet langt kraftigere og mere stabilt, er flere spillere trygge ved rent faktisk at benytte denne type af spil, når de er på farten. Det er vigtigt for brugbarheden af casinoernes spil – og en stor del af dette, kan man takke revolutionerne i mobilnetværket for.
Hvordan ser fremtiden ud?
Hvis man ser på tabellen ovenfor, kan man se at der har været en større eller mindre netværks revolution cirka hvert 10. år. Mobilnetværk er noget der konstant udvikles og forskes i, for at kunne levere hurtigere og mere stabile forbindelser.
I takt med at vores enheder bliver mere forbundne, og at vores samfund bliver mere digitaliserede, vil det også betyde at der er behov for udviklinger i netværket. I dag kører rigtig mange funktioner på de mobile netværk, og her er det særligt interessant at tale om 5G netværkets kapacitet. En million enheder kan lyde af meget, men hvis man ser på behovet for at alt skal elektrificeres, og ønsket om at have flere “smart devices” i stort set alt fra lygtepæle til skraldespande, så kan man hurtigt samle en million enheder på et relativt lille område, i storbyer som f.eks. New York.
Derfor er der heller ingen tvivl om at vi inden for overskuelig fremtid vil se et 6G netværk – men det vil ikke nødvendigvis blive ved med at være hastigheden vi mærker noget til. Vi er faktisk allerede dér i dag, at ting nærmest ikke kan indlæses hurtigere alligevel. Vi forventer at det i stedet vil være kapaciteten, dækningen og stabiliteten der er fokusområderne – måske med et større fokus på netværk der kan overlappe og tale sammen, for at mindske udfald i forbindelse.