Bananer

Bananer – du kan spise dem råt eller bruge dem i madretter. Bananer omtales som regel som en frugt men de hører nærmere bestemt til bærfamilien.

Bananer har i følge EB en række rigtig positive effekter. Grundlæggende er pointen i EB’s artikel at man bør spise 3 bananer om dagen.

  1. Mindsker problemer med højt blodtryk  – natrium påvirker blokdtrykket negativt og bananers høje mængde af kaliun kan hjælpe med at neutralisere effekten af natrium.
  2. Bananer hjælper med fordøjelsen – bananen har rigtig mange fibre, hvilket gør at fordøjelsen går langsommere og mere stabilt.
  3. Godt mod hjerte-kar sygdomme. Igen er det det høje fiberindhold, der mindsker risikoen ved hjerte-kar sygdomme.
  4. Hjælper med at producere insulin, hæmoglobin og ikke-essentielle aminosyrer. Grunden er det høje indhold af B6-vitaminer.
  5. Bananer er stabiliserende for maven ved diarre og maveproblemer
  6. Hjælper med at neutralisere frie radikaler i kroppen ved den høje mængde c-vitaminer.
  7. Lugten af banan kan snyde din hjerne og give dig en følelese af mætned.

 

Nedenfor kan du læse mere om de bananopskrifter vi har her på siden.

Bananpandekager

Bananpandekager er et lækkert alternativ til normale eller amerikanske pandekager. Bananpandekager går rigtig godt med chokoladetoppings og eventuelt kombineret med skyr og  blåbær.  Du kan finde opskriften på bananpandekager her ved at klikke på indledende link eller billedet af bananpandekager til højre.

bananpandekagerBanankage

Banankage – endnu en bananret i den sødere del af skalaen. Denne banankage er taget som ud af tekstbogen på en moderne opskrriftsbog fra 80’erne. Du kan kalde denne her banankage for en retro kage. Se hele opskriften på banankagen ved at klikke på billeddet til højre af banankagen eller klikke på det indledende link.banankage

Bananmuffins

Bananmuffins – Muffins er den helst store kagetrend og her får du varianten med bananer. Bananmuffins er et must try for alle bananelskere. Du kan finde opskriften på bananmuffins her.bananmuffins

Bananbrød

Bananbrød – Ja det har ikke meget med rigtig brød at gøre. Dette er også en banankage variant. Hvis dine bananer er ved at blive lidt overmodne, så kan du sagtens bruge dem i bananbrød. Du finder vores opskrift på bananbrød her.bananbrød

Bananis

Bananis – Det her er et genialt ret sundt alternativ til flødeis. Det består egentlig bare af bananer og lidt mælk. Hvis du har nogle bananer, der er ved at være overmodne så er det endnu bedre.bananis

Bananasplit

Bananasplit – Det her er en perfekt ret for HurtigMums. Bananasplit er nemlig rigtig hurtig at lave, og så er den rent mums. Du kan læse her hvordan du laver en bananasplit på 5 minutter. Hvis du vil lave din bananasplit lidt sundere, så kan du jo eventuelt prøver med opskriften på bananis ovenfor i stedet for normal flødeis.

bananasplitDer vil løbende komme flere opskrifter her på siden. Så vend endelig tilbage senere og se om der er kommet nye opskrifter på siden. Mums!

x