Teknologiske Gennembrud i PC og Gaming Industrien – Fremtidige Perspektiver og Visioner

Sidst opdateret: 25. marts 2025

Det kommer nok som en overraskelse for de færreste, at udviklingen i Tech og IT-sektorerne går lynhurtigt – specielt i en tid med AI og cloud computing. Men hvad kommer det til at betyde for dig som gamer? Hvordan påvirker det gaming platforme som Verde casino? Og hvilke fordele kan du forvente inden for en overskuelig fremtid?

Vi har undersøgt 4 af de største teknologiske gennembrud, og sætter skarpt på hvad det betyder for dig, og din næste gaming session! Så hvis du er en trofast gamer, så er dette en artikel du ikke bør gå glip af!

Gaming og AI

AI er efterhånden ved at indfinde sig i langt de fleste brancher. Ifølge en rapport fra finanstilsynet, bruger 59% af danske virksomheder allerede generativ AI i deres arbejde. Dette er et godt eksempel på præcis hvor tilgængelig og populær teknologien er blevet. Og særligt den generative AI er interessant, når vi ser på teknologien fra et gaming perspektiv.

Generativ AI kan nemlig være en tiltrængt håndsrækning til spiludviklere, der kæmper for at tilfredsstille et til stadighed mere kræsent segment af gamere. En populær genre nemlig exploration spil, med kæmpe maps og hvor gamere forventer en digital verden hvori de kan interagere med spillet, og gå på opdagelse. Et par gode eksempler på dette er;

  • World of Warcraft
  • Grand Theft Auto serien
  • Assasin’s Creed

Fælles for disse spil, er deres kæmpe åbne verdener – og for at få skabt disse verdener, skal der sidde programmører og spiludviklere og arbejde i timevis, for at få skabt disse indlevende miljøer. Men med generativ AI kan spillene måske ”udvikle sig selv”, og måske endda gøre det live. Det betyder også at spillene måske ikke behøver fylde lige så meget (som f.eks. World of Warcraft, der i skrivende stund fylder mere end 100gb!) på folks harddiske, men i stedet har en algoritme der ”bygger” spillene imens der spilles.

Dette betyder at man kan have adgang til flere spil på sin harddisk, uden at gå på kompromis med spillets indhold. Denne form for teknologi vil gøre det muligt at bygge spil der i princippet er uendelige, og hvis spillenes NPC’er også får et AI element, kan det for alvor skabe et indlevende miljø, der med garanti vil kunne tiltrække – og fastholde – et hobetal af gamere.

Sociale Aspekter ved Gaming

Der har altid været et socialt aspekt ved gaming – fra de første arkadespil der havde multiplayer funktioner, til konsolspil der blev bygget til flere spillere, og helt op til de kæmpe MMORPG’er vi kender i dag. Men hvor det sociale aspekt tidligere har været en mindre del af gaming, er det sociale aspekt i dag ét af de vigtigste elementer for gamere.

Dette er en tendens som vi sandsynligvis kun vil komme til at se meget mere af, og det kommer også til udtryk i spiludviklernes fokus på at skabe mere personlige avatarer, og i det hele taget tilføje mere mening med det sociale element.

Hvis vi tager Grand Theft Auto som eksempel igen, har det tidligere været et single-playerspil. Men med de nyeste versioner blev multiplayerdelen et stort element, og der var bygget missioner hvor det var nødvendigt at samarbejde, ligesom der blev opsat servere hvor spillet fungerer mere som en MMORPG end som et traditionelt skydespil.

Fokus på Brugergenereret Indhold

I løbet af de seneste par år har der været en meget interessant udvikling i gaming sektoren, nemlig en form for oprør der har brygget i lang tid iblandt gamere. Over hele verden er mange gamere blevet trætte af spiludbydernes tendens til at lancere ikke-færdige spil, for så at overlade resten til gamerne (var der nogen der sagde Early Access?). Dette har i mange tilfælde medført at spillerne har følt at de har været nødt til at ”bygge” spillene selv, uden at få credit for deres arbejde.

Dette var måske ikke den helt store trussel for spiludviklerne, idet er de facto var et monopol blandt de store spiludviklere, men med fremkomsten af spil som Minecraft, Roblox og lignende, der lynhurtigt steg i popularitet, er de traditionelle spiludviklere bliver udfordret på dette punkt. Blandt gamere er der et stort ønske om at kunne generere deres eget indhold, og få credit – og måske endda også indtjening – fra deres produkter.

Dette blev tydeliggjort ved Axie Infinity og Decentraland, nogle af de første og mest populære metaverse spil, der endda kunne give folk en decideret indtægt for deres engagement i spillene.

Gaming som Streaming produkt; Cloud Gaming Udviklingen

Streaming er efterhånden alle steder – og med god grund. For hvorfor købe dyrt indhold, når man for en fast månedlig pris kan streame alt hvad man vil? Og i takt med at vores internetforbindelser er blevet så stærke som de er, er der i princippet ingen grænser for hvad vi kan streame til vores enheder.

En af de tendenser der kommer til at vægte rigtig højt i fremtiden, er cloud computing og spil streaming. Dette muliggør at gamere kan få adgang til en lang række spil, for langt færre penge – og endda også at de ikke behøver bekymre sig om hardwarekrav, da der i stedet blot kan ”lejes” supercomputere til lave priser.

Vi har allerede set virksomheder som Google og Nvidia eksperimentere med disse teknologier – med nogen form for succes (dog absolut ikke uden bump på vejen), og der er ingen tvivl om at abonementsmodellen også kommer til at ramme gaming.

Derfor kommer vi sandsynligvis til at se et kapløb om hvilke store spillere der kommer til at sætte sig på teknologien først. Spørgsmålet bliver imidlertid om de mange spiludviklere vil have en interesse i at deres spil bliver streamet, når de kan tjene så mange penge på at sælge deres spil i retail – men med en øget konkurrence, og et øget behov fra gamerne, er det ikke sikkert at de om få år vil have et valg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Temaartikler fra HurtigMums